Excursionisme CEB

El Puigsacalm des de Joanetes per la canal Fosca

Diumenge 10 d'Abril del 2005

Com a alternativa a una esquiada, que el vent ens va impedir fer, vem anar al Puigsacalm amb l'idea de pujar per la Canal dels Ganxos.

Ens hi vem presentar sense descripció de l'itinerari i sense plànol. Durant la pujada ens va costar molt trobar l'aproximació a la canal, i ho vem atribuir a això; però seguint el camí de baixada vem veure que és realment molt dificil de seguir... el millor es saber on queda la canal. L'accés que nosaltres no vem saber trobar parteix de desviar-se a l'esquerra per uns prats i una fita quan s'arriba a una casa amb un abeurador de bestiar tipus “banyera” i una font molt evident. Allà cal seguir corriols de bosc fins trobar unes estaques de fusta en una clariana.

La segona errada és que no vem pujar per la Canal dels Ganxos, si no que ho vem fer per la canal Fosca. Arribant a l'indret anomenat el Barret cal desviar-se per un sender herbós a l'esquerra molt poc marcat, enlloc de seguir pel camí més evident que porta a aquesta canal. A la foto es veu en vermell continu la canal Fosca, i en discontinu la dels Ganxos. De qualsevol manera la canal Fosca esta equipada i es molt ferma! No us perdeu la vista des del mirador a meitat de la canal on hi ha una campana per fer sonar, i una aresta esmoladíssima.

Llàstima que a mitja canal hi ha un cable elèctric que la creua a sac... primer pensavem que era del repetidor que hi ha a dalt, pero no; el cable és l'escomesa per a una descomunal estrella dels reis que hi ha plantada a dalt. Algú va tenir la feliç idea de l'estrella, i per acabar la feina va tirar un cable des de dalt a Joanetes pel dret, sense més contemplacions.

Un cop a dalt vem seguir pel camí o pas dels Burros que passa a mitja altura pel vessant Sud del Puig dels Llops i del Puigsacalm. És un camí molt curiós, que segeuix unes feixes i passa per unes fagedes penjades magnífiques. Al punt on la feixa es fa més estreta i aèria també té un equipament mínim. Arriba fins al coll dels Clivellers, ja passat el Puigsacalm, des d'on la pujada és evident.

Vem baixar pel camí normal cap a Santa Magdalena, on encara hi quedava gel a les canals, i vem baixar per la canal Fosca.

Excursió feta per en Frederic Casanovas, en Joan Vila i en Lluís Pujol.

Bibliografia: Revista Muntanya 814, pàg. 223.