Punta Suelsa i Pico de Urdizeto

Crist i Dani | Diumenge 13 d'Agost del 2017

Inicem la marxa des del final de la pista que puja al Lago Urdizeto, molt a prop de la seva presa. Hem de remuntar un seguit de graons on s'alternen prats i roques fins situar-nos al peu d'un corredor força inclinat que puja directe a l'aresta, fins un petit coll situat a la dreta de la Punta Suelsa. L'ascens és penós, per terreny descompost, però el camí no té pèrdua. Un cop assolim l'aresta, veiem el Ibón del Cau sota els nostres peus, al vessant sud. L'esmolada Punta Fuesa ens queda a prop, a l'altra banda de la Collada Suelsa, i el Valle de Pineta amb el Mont Perdut i la Múnia tanquen una panoràmica magnífica. Ens dirigim cap a l'esquerra, per la còmoda aresta fins arribar, sense dificultats, al cim de la Punta Suelsa (2.971 m). Es tracta d'un mirador privilegiat, des d'on podem admirar un bon grapat de cims emblemàtics. Aprofitem el bon temps per dinar tranquils mentre gaudim del paisatge i després, sense pressa, desfem el camí fins al punt de sortida. Com que anem bé tant de temps com de forces, decidim aprofitar per enfilar-nos al proper Pico de Urdizeto, situat just al davant de la Punta Suelsa. Tot i que inicialment provem d'accedir al cim grimpant per l'aresta rocallosa situada al nord de la Collada de Urdizeto, la manca de fites i un itinerari que sembli senzill ens fa fer marxa enrera. Decidim llavors baixar uns metres seguint el GR11 cap a l'est pel vessant de la Bal de Chistau, per després remutar un seguit de pales herboses, força més pendents del que semblaven des de baix, fins assolir el cim del Pico de Urdizeto (2.597 m). Com que es va fent tard, decidim no entretindre'ns massa i tornem al punt de partida baixant per una canal que sembla prou practicable i ens permet retallar una mica el trajecte que havíem fet d'anada.