Senderisme

LA FORADADA DE CANTONIGRÒS des de l’Esquirol.

Fer Cim: Alejandro, Àlex, Àngels, Xavi i Teixi. | Divendres 17 de Juny del 2022

Aquesta sortida va ser mig improvisada buscant ombres per evitar la solellada.

El punt de sortida és el Bar Rovi de l’Esquirol on prenem un cafè amb llet (8:45; 694 m). Ben aviat trobem una pista d’herba que ens treu del poble, travessa la Riera de les Gorgues (9:01; 665 m)  i ens porta a l’Antic Camí Ral de Vic a Olot (9:12; 719 m) per un bosc d’alzines i sobre un paviment natural de grans lloses de roca que suaument van pujant per la carena de Puigsespedres. Allà hi ha tres pedres dretes que queden del Dolmen Puigsespedres (9:17; 736 m).

Un tram del GR – 157 passa pel Camí Ral de Vic a Olot, camí que més endavant seguiria sobre grans llambordes, via revalorada no fa gaires anys per la seva amplitud de fins 4 metres i que facilitava el pas de bestiar i d’algun petit carruatge. És una obra admirable.

Deixem el Camí Ral (9:30; 828 m) i ens endinsem al bosc de pins i alzines per un corriol ben traçat i que ens dona ombra en aquest dia que resulta ser dels més calorosos d’aquesta temporada. Ens desviem una mica del track (9:53; 813 m), anem a trobar el sender que seria el de tornada (10:08; 795 m) i parem per esmorzar. Després anem pel sender i a l’esquerra tenim la fondalada de la Riera de les Gorgues (10:31; 811 m) a on baixem al trobar l’indicador de La Foradada (10:41; 836 m). Mentrestant hem trobat unes poques maduixes, un talp esparxurrat i una llisona (vidriol) fora de servei...

La baixada és pronunciada per un camí fressat, que ben cobert de bosc, no ens deixa veure el Salt i la Bassa de la Foradada, fins que ja hi som (10:52; 793 m). El circ tancat que emmarca el Salt de la Foradada és impressionant, però avui baixa poquíssima aigua. De tota manera està tant quieta que sembla un mirall. No resistim la temptació de donar la volta al rocam i treure el nas pel gran forat.

Coincidim allà amb un grupet de 5 caminadors de Granollers (?) i ens fem fotos. Després els hem perdut de vista i no sabem per on han anat, tot i sentir les seves veus.

A un costat de la bassa de la Foradada hi ha una paret amb arcada, restes del que era el Molí; no hi baixa aigua però a dins hi raja una font. Quan ja hem fet la pujada fins al camí de Rupit (11:34; 820 m) anem a cercar la bassa que alimentava el molí. Arriscant una mica trobem l’embassament i la presa que controlava el pas de l’aigua (11:40; 799 m).

En alguna clariana del camí de tornada podem veure la sinuosa fondalada que amb mils d’anys ha traçat la Riera de les Gorgues (12:11; 768 m). També trobem l’indicador cap a les Fontiques que només són a 15 minuts del camí, però no hi anem (12:28; 758 m).

Al tornar al poble fora del bosc ens aixafa la calor i anem de dret a fer una cervesa al punt de sortida (13:03; 695 m).

Dinem a un restaurant al costat d’una gasolinera i a mig dinar arriba el grup de caminadors dels que hem perdut la pista. Han tornat per la riera... per dins de la riera ... mullant-se fins a cintura. Deu haver estat divertit.

Resum: Distancia  12.32 km. Desnivell pujant 389 m. Temps total 4:36 h. Temps caminant: 3:07 h.   Velocitat caminant 3,3 km/h. Circular Fàcil. Difícil si es va a la bassa del molí.

Però ens hem perdut anar a les Fontiques i baixar per dins de la riera... Un altre dia ho farem!.

Nota: Els detalls d’hora i alçada s’han posat com exercici d’obtenir dades d’un programa del GPS.

+ 1 any
La Foradada de Cantonigròs.

Sortint del poble.

La Riera de les Gorgues.

A prop del Molí d'Arcarons.

Antic Camí Ral de Vic a Olot.

Dolmen de Puigsespedres.

Corriol després de deixar el camí ral.

Al fons la Riera de les Gorgues.

El Salt i la Bassa de la Foradada.

Ja hem "fet cim..."...

Des de l'arc de la Foradada.

Font dins de l'Antic Molí.

La bassa que alimentava el molí.

La presa per regular el cabal d'aigua.

Meandres de la Riera de les Gogues.