Excursionisme CEB

VALLDORA - LA VILELLA i MUNTANYA DE TARAVIL

FER CIM: Alex, Àngels i Teixi. | Divendres 14 d'Octubre del 2022

Arribem al punt de sortida amb un dia clar que il·lumina els cingles de Busa.

Deixem al cotxe davant del monument a Guifré el Pelós en memòria d’haver estat ferit de mort en aquesta contrada (9:40; 750 m). Fem un tram de carretera fins a desviar-nos a la dreta pel GR-1 que de seguida comença a pujar amb pendent pronunciat. És un bosc de pins però amb abundants blades o aurons de fulla plana, acolorits de tardor amb groc, marró o vermell que donen alegria al bosc. Per aquest camí feixuc passem al costat d’una cova natural i més amunt ens acompanyen parets de pedra conglomerada fins arribar al Serrat del Grau (11:26; 1230 m).  Aquí per fi tenim panorama: Pedraforca, Cadí, Cap del Verd i Port del Compte i més a prop la Serra i Pla de Busa.

Ara el sender és més planer per un bosc net amb pins i ginebrons on trobem un parell de rovellons. Arribem al Pla de Cal Sant i a un encreuament de pistes ben indicat (12:00; 1290 m), on prenem el Sender de la Serra dels Tossals. Ben aviat deixem el GR-1 i anem per l’Obaga dels Tossals fins a La Vilella, un gran casalot que ja havíem vist des de dalt del Tossal de la Vilella quan vàrem fer la Serra dels Tossals.

Arribats al mas (13:15; 1190 m) trenquem a la dreta per una pista poc fressada que passa pel vessant sud de la Muntanya de Taravil, mentre anem veient a la nostra esquerra la gran Rasa de la Frau. Després d’una suau baixada el sender va pujant fins a la carena de les Roques de Taravil (14:12; 1193 m) on veiem al oest el tall profund de la Valldora, les crestes que pugen cap a Busa i que delimiten la Vall de Valielles i a la nostra esquena la carena de la Muntanya de Taravil (1234 m) on decidim no pujar i més enrere el prominent Tossal de la Villella (1526 m).

Hem de baixar i el camí no es veu gaire. Provem un que baixa amb molt pendent i sí és aquest, que fa passos abruptes amb ziga-zagues relliscoses. Des d’unes roques ens apareix Sant Pere de Graudescales amb la seva creu romànica i absis ben formats.

Després ens acull una ampla pista que baixa fins al fons de la vall i trenquem a la dreta per anar a l’antic monestir de Sant Pere en el fons de la vall (15:31; 825 m), lloc que dona ambient de pau i recolliment. Finalment seguim la pista fins tornar al punt de sortida (16:25).

Resum: Distància 16,92 km, desnivell pujant 805 m, Temps total 6:45 h, Temps en moviment 5:08 h Velocitat 3,3 km/h, Circular, Moderada.

+ 1 any
Muntanya de Taravil.

Cingles del Pla de Busa.

Cingles del Pla de Busa més a l'est.

Fulles de blada o auró de fulla plana.

A prop del grau.

Des del Serrat del Grau: Pedraforca, Cadí i Cap del Verd.

Rasa de la Frau i serra de Busa.

Bosc amb camí planer.

La Serra dels Tossals.

Plans de Taravil.

Blada acolorida de tardor.

La Vilella.

Rasa de la Frau.

La Vilella i Tossal de Vilella.

Muntanya de Taravil i Tossal de Vilella.

Carena rocosa (Les Collades ?) que puja cap a Busa.

Valielles darrera la carena rocosa.

Sant Pere de Graudescales.

Pont de fusta sobre l'Aigua d'Ora.