Senderisme

ROCALLARGA, Tavertet.

Fer Cim: Alejandro, Àlex, Xavi i Teixi. | Divendres 21 d'Octubre del 2022

Buscàvem una ruta sense dificultats i vàrem trobar la de Rocallarga, de la que hi havia dues versions: la curta i la llarga. Vàrem triar la llarga.

Aproximació en cotxe fins Tavertet (870 m) i allà, a les 9 del matí, ens empararem sota la protecció de Sant Critòfol...

Sortim del poble per l’est prenent el GR-151 per una pista ben ample, que va per sobre del cingle de Tavertet. A l’esquerra ens crida l’atenció un turonet gris amb poca vegetació format per tapàs. El tapàs pot ser de roques argiloses o margoses, o pot ser material fluix que s’aixaragalla fàcilment amb l’aigua de pluja tal com veiem aquí.

Un roure enorme ens dona energia vital per seguir caminant en aquest recorregut tant pla que hem fet fins ara...(!)

Anem en direcció nord-est i aviat trobem el Cingle de l’Avenc a sobre del qual hi ha el Pla Boixer i el Puig de la Creu. La casa de l’Avenc queda al dessota del Turó de la Creu i es un gran casalot amb vàries construccions. És una antiga masia que ja consta existent al s XIII i que va patir terratrèmols al s XV. Va ser reformada i engrandida al s XVI, amb format de gòtic català. Estava en mal estat però a partir del 1997 va ser reformada i declarada bé d’interès cultural. Després es va habilitar per habitatge familiar, per turisme rural el 2006 i com a Benestar Rural Sostenible a partir del 2013, amb bones instal·lacions que inclouen piscina interior.

Just passada la masia de l’Avenc, deixem el GR-151, trenquem a l’esquerra i pugem al Puig de la Creu (10:45; 1135 m), des d’on  veiem al dessota l’Avenc, els camps del Pla Boixer i el Cingle de l’Avenc,  a més de les ondulacions muntanyoses a la vora del pantà de Sau.

El senderó ens puja amunt on trobem varies grans roques separades i finalment la Rocallarga (11:30; 1187 m) de 20 o 30 m, col·locada sobre el cingle. Ara eixamplem la vista amb el Pla de Fàbregues, l’Agullola, el Cingle del Far  i un triangle del pantà de Sau o Susqueda, allà baix.

Després el Puig de Cortils és molt a prop, i ben a la vora te la Bauma de Cortils que en altre temps hauria estat habitada. Ara l’únic habitant antic és un faig monumental al costat de la roca.

Caminem per un tram verd sense gaire arbres i amb poc desnivell fins arribar al Collet de Rajols (11:53; 1164 m). Des d’allà anem a l’esquerra, en direcció sud-oest, pel Pla de les Fosses fins a entrar en una roureda i fageda on gràcies a les indicacions del track trobem les “fosses” (12:00; 1137 m): tombes olerdolanes excavades a la roca, que es creu que podrien datar del s X en els inicis de Catalunya. Estan sobre una de les grans roques del indret, entre les quals queden escletxes de 50 – 100 cm que la vegetació encara no ha cobert del tot. S’especula si pertanyien a l’Església de Sant Corneli (a 1200 m).

Tornem a la vora del Coll de Rajols i baixem, sense camí, per un camp i una fageda al Torrent de l’Abeurador (12:30; 1109 m), passat el qual reprenem una pista per prats conreats cap al Pla del Dolmen. Ens barra el pas un tancat elèctric ocupat per un parell d’ases que ens segueixen ben a prop fins que passem per la Font de l’Avellanosa (13:07; 1060 m) protegida per grans roques que delimiten racons encisadors enmig del bosc.

Sortim al solell sobre camí de tapàs i després d’una estona anem a  veure un roure molt gran que de fet ja és esquelet, però conserva la brancada (13:37; 993 m).  Bona vista de Tavertet sobre els cingles abans d’arribar al poble i dinar satisfets del recorregut.

Resum: Distància 11,48 km. Desnivell pujant 411 m. T. Total 5:18 h. Circular. Fàcil.

+ 1 any
Cim de la Rocallarga. Punt geodèsic.

Tavertet.

Turó de tapàs.

Euga pasturant i fent caiguda d'ulls.

Cingle de l'Avenc, Pla del Boixer i Puig de la Creu.

Roure vital.

Masia de l'Avenc , camps del Pla boixer i vora del Cingle de l'Avenc.

Grans roques a prop del cim.

Pla de Fàbregues, l'Agullola i Cingle del Far al fons.

Bauma de Cortils.

Caminant cap al Collet de Rajols.

Fosses olerdolanes.

Fageda al Torrent de l'Abeurador.

Prats en direcció al Pla del Dolmen.

Al Pla del Dolmen.

Companys de ruta per una estona.

Grans roques a la font de l'Avellanosa.