ALTA RUTA NÉOUVIELLE

Dilluns 5 de Març del 2012

Alta ruta del massís de Néouvielle. En general, bones condicions, tot i que de temporada molt avançada. A les cares sud, neu primavera els dies de bona insolació i dura-crosta els dies tapats. Neu pols compactada i dura a les cares nord.
El primer dia sortim de la Mongie en direcció a l'Hourquette Médette, l'últim tram del qual l'hem de fer a peu. Sortim del coll amb els esquís als peus per pendent pronunciat, tot gaudint de l'extens panorama que conformen tots els estanys i les valls del massís, molt semblant a la zona d'Aigüestortes. Passem pel refugi de la Campana de Cloutou i fem nit al refugi de Bastanet, molt ben condicionat amb matalassos, mantes, estufa de llenya, electricitat i aigua molt a prop. Un autèntic luxe!
El segon dia fem una jornada d'esquí de muntanya de les millors que es poden realitzar al Pirineu. Una jornada d'aquelles que difícilment oblidarem. Brutal! Sortim del refugi de Bastan cap als estanys de Bastanet. Davant nostre sobre un panorama de tot el massís acollonant: Bugatet, Mechant, Estaragne, Pic Long, Badet...i el nostre objectiu de dia, el Néouvielle. Anem fent camí pels estanys del Port-Bielh i travessem pel Coll de Gourguet i pel Coll d'Aumar. La neu és primavera a primera hora del matí en un dia esplèndid. Pugem al Néovielle, l'últim tram del qual fem amb grampons i piolet. Descens per neu pols compactada molt bona fins la base de la Bretxa de Chausenque, que coronem i baixem esquiant per neu primavera. Seguim encaixonats per la vall amb atenció a les plaques regelades que ens amaguen l'empolsinada de l'última i llunyana nevada. Arribem al refugi de la Glère, guardat i molt confortable.
El tercer dia fem un intent al Turó de Néouvielle, però l'escassa visibilitat ens fa desistir.
L'últim dia sortim de la Glère i travessem l'Hourquette de Monicou, el Col de Tracens i el Col de Crabes, per arribar al mateix punt de partida per les pistes d'esquí. El dia ja està totalment tapat i comença a nevar. Han estat quatre dies d'esquí de muntanya molt intensos. Ruta molt recomanable!