En record d'en Josep Maria Padrós Cuyàs
Diumenge 20 de Juliol del 2025
Ens ha deixat en Josep Maria Padrós i Cuyàs a l’edat de 92 anys.
Ell formà part del grup de joves que van afrontar el repte de fer renéixer l’Associació Excursionista de Badalona, clausurada pel franquisme, en l’actual Centre Excursionista de Badalona , d’on va ser President els anys 1963 i 1964.
De jove es dedicà a l'excursionisme i fou pioner de l'escalada a Badalona, fundador del Grup d’Escalada i Espeleologia de Badalona (GEEB) , obrí diverses vies amb aquell material tan precari.
Ell i l’Arcadi Duran foren els grans promotors de la reconstrucció de l’ermita de Sant Onofre, inaugurada l’any 1957 i de la promoció de la Festa de l’Arbre que s’hi celebrà allà durant molts anys.
De la mà del seu oncle, en Josep Maria Cuyàs i Tolosa, es va aficionar molt a la història i a l’arqueologia i va participar en el descobriment de les termes romanes de Baetulo. També va ser director de les excavacions de Can Sentromà (Tiana). Com a secretari de la Comissaria d'Excavacions de la província de Barcelona, dependent del Ministeri de Belles Arts, va col·laborar en la defensa del patrimoni badaloní entre els anys 1955 i 1957. Va esdevenir el primer conservador del Museu de Badalona i en va ser el seu director entre els anys 1971 i 1975. Va publicar diversos treballs d'investigació històric-arqueològica i l’any 1970 va confeccionar i presentar a l'Ajuntament de Badalona el primer catàleg del Patrimoni monumental de Badalona.
En Josep Maria va ser un home entusiasta, prolífic i bon amic dels qui van tenir la sort de conèixer-lo. Moltes gràcies Josep Maria !!
La foto i algunes dades de la seva biografia han estat extretes del blog “Maresme Medieval” d’en Quim Graupera.
En homenatge al Josep Maria, adjuntem el relat "Els tres miracles de Sant Onofre" sobre la reconstrucció de l’ermita de Sant Onofre , escrit a partir del seu testimoni.

.jpg)